چگونه یک استارت اپ موفق راه اندازی كنيم؟

 
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۷

راه اندازی یک استارت آپ موفق

 

راه اندازی یک استارت آپ یک فرایند است و تنها با شکل گیری یک ایده در ذهن و پیاده سازی یک سایت صورت نمی پذیرد. شناخت فرصت و چگونگی بهره برداری از آن و شناسایی افراد و فعالیتهایی که می توان با آنها کسب و کار خود را توسعه داد از موارد حائز اهمیت می باشد. تعیین استراتژی و در نظرگرفتن یک پروسه و برنامه ریزی و داشتن یک پلن و آموزش و توسعه ارتقا اطلاعات را می توان به طور خلاصه مراحل استارت اپ در نظر گرفت.
بر اساس تعاریف مختلف از نویسندگان و محققان این حوزه، مانند آقای استیو بلنک، اریک ریس، و کتاب ها و منابع متنوع، بهترین و جامعترین تعریفی را که برای یک استارتاپ می توان ارائه کرد، به نظر من، این است:
 
 
  استارتاپ یک سازمان موقت است که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر بوجود آمده است.
در گفتار عامیانه، استارتاپ ها، نمی دانند چکار دارند می کنند در نتیجه شما و هم تیمی های شما باید افرادی باشند که با گام نهادن در وادی های ناشناخته و آزمایش و خطا، شکست خوردن و رد شدن، مشکل و ترسی نداشته باشند مانند فرآیندی که زاکر برگ در ایجاد فیسبوک تجربه کرد.
امروزه کسب و کارهای کوچک و بزرگ که با خلاقیت همراه باشند و خدمتی جدید رو بتونن ارائه کنند به شدت در حال رشد هستند. جامعه همیشه به افکار نو، روشهای جدید و خدمات نوین نیازمند است. شروع کردن یک کسب و کار یا خدمات جدید رو اصطلاحاً استارت آپ میگویند. حالا اینکه چطور یک استارت آپ موفق داشته باشید جای بحث دارد. خیلی از ایده ها هستند که یا از همون ابتدا با شکست مواجه میشوند یا مورد استقبال قرار نمیگیرند. داشتن یک استارت آپ موفق رعایت مواردی رو مطلبد که اگه بدرستی رعایت نشود متأسفانه یا به مقصد نمیرسد یا خیلی دیر میرسد. 
 
 
مراحل راه اندازی یک استارت آپ موفق
1-ایده ات رو بنویس و جزئیات رو بررسی کن_ایده ات را بنویس: قبل از هر چیزی ایده ی مد نظرت رو روی کاغذ بنویس و تمام موارد رو در نظر بگیر. فرض کنیم شما میخوای یه نوع بلیط دیجیتالی برای سینما طراحی و عرضه کنی، در نظر بگیر که این بلیط باید چه شکلی باشه، چطور مورد استفاده قرار بگیره، چه مشکلاتی ممکنه براش پیش بیاد، با چه زبانی باید برنامه نویسی بشه، ابعادش چقدر باشه و… هر چیز دیگه ای که فک میکنی نیازه در این مورد یادداشت کنی. 
 
2-داشتن برند و نام تجاری برای یک استارت آپ موفق_انتخاب برند برای استارتاپ: همه ی خدمات و کالاهایی که امروز میبینی دارای یه برند خاص خودشون هستن. اما اینکه چه اسمی استفاده کنی خودش جای بحث داره. بعضی میگن باید حتماً یک نام خاص باشه که نشانگر فعالیتت باشه. و بعضی ها معتقدن این برند حتی میتونه اسم کوچک یا فامیلیت باشه. خب اگه کمی دقت کنیم به شرکتهایی مثل اچ پی، مک دونالد، کلوین کلین و… با اینکه اسم خاصی برای برند انتخاب نکردن اما امروزه موفقیتی جهانی رو رقم زدن. 
 
 
 
3-ترسیم نقشه راه_تهیه بیزینس پلن: چه سرمایه داشته باشی و چه به سرمایه گذار نیاز داشته باشی در هر دو صورت برای یک استارت آپ موفق نیاز به یک نقشه راه داری. در این نقشه باید از الف تا ی ایده ت رو بنویسی و تمام موارد مالی شامل سود، زیان، هزینه ها، تعداد پرسنل مورد نیاز، مجوزها، مراجع و تمام جزئیات رو داخل این نقشه یا بیزینس پلن مشخص کنی. چون یک سرمایه گذار صرفاً با گفتن من فلان ایده رو دارم هرگز روت سرمایه گذاری نخواهد کرد. بلکه با دیدن همه جزئیات متوجه عملکرد و سوددهی ایده میشه و سرمایه گذاری میگنه. 
 
 
 
4-نحوه اجرا_نحوه اجرای استارتاپ: اگر شما ایده خوبی داشته باشید، اما نتوانید آن را به خوبی اجرا کنید موفق نخواهید شد. یکی از موضوعاتی که به اشتباه برای بعضی از افراد جا افتاده است این تصور است که یک کسب و کار اینترنتی به صورت یک پروژه تعریف می شود و به یک شرکت واگذار می شود و پروژه به اتمام می رسد. اما در عمل این اتفاق می افتد که در طول زمان نیازهای جامعه و دید شما به عنوان مدیر کسب و کار تغییر پیدا می کند، بنابراین همیشه در طول زمان نیاز خواهید داشت که تغییراتی در سایت خود اعمال کنید و در واقع توسعه وب سایت شما، در صورتی که سایت شما به فعالیت خود ادامه دهد هرگز به پایان نخواهد رسید. نحوه اجرای ایده و دریافت تجربه کاربران در طول اجرای کار نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، هرگز سعی نکنید که کسب و کار آنلاین خود را بر اساس نظرات و ایده هایی که دارید بسازید و به یاد داشته باشید بیش از آنکه نظر شما اهمیت داشته باشد، نظر کاربران سایت شما مهم است.
 
 
5-انجام کار تیمی_انجام کار تیمی در استارت آپ ها: شاید تمایل داشته باشی که صفر تا صد کار رو خودت انجام بدی اما باید بدونی که یک تنه انجام دادن یک استارت آپ اصلا کار عاقلانه ای نیست چون بسیاری از موارد از همون ابتدا یا بعداً دخیل می شن که ممکنه نتونی از پسش بر بیای، بعنوان مثال، مشکلات قانونی و کپی رایت و غیره… بنابراین بهتره برای هر بخش از استارت آپت یک نفر متخصص یا آشنا به کار در تیم خودت داشته باشی.
 
6-نمونه کاری داشته باش_نمونه کار برای ایده: استارت آپت هرچی که هست، باید یه نمونه کاری ازش داشته باشی تا ملموس باشه و مصرف کننده یا هر هرجایی که خواستی ایده ت رو ارائه بدی برای دیگران قابل درک باشه. یادم میاد یه سناریو برای بازی جنون سرعت نوشته بودم و برای کمپانی الکترونیک آرتز فرستادم، ولی در جواب گفتن که باید از تمام یا بخشی از سناریویی که برای ما نوشتی، محتوای تصویری یا فیلم کارتونی یا سه بعدی طراحی کنی و بفرستی تا روش تمرکز کنیم. خب من این کار رو نتونستم بکنم و پروژه تعطیل شد.
 
7-قدرت شبکه های اجتماعی رو جدی بگیر_تبلیغات در شبکه های اجتماعی: برای داشتن یک استارت آپ موفق نیاز به تبلیغات خواهی داشت. اگه از روز اول شروع کنی به هزینه کردن و تبلیغات سنگین نتیجه درستی نخواهی گرفت، بهتره از قدرت شبکه های اجتماعی بهره ببری و تا جایی که میتونی خودت و ایده ت رو مطرح کنی. 
 
 
 
8-استمرار در کار داشته باش_پشتکار و استمرار در کار: استارت آپ موفق خستگی نمی پذیره. بنابراین باید با قدرت هرچه تمام تر ادامه بدی و اونقدر پافشاری کنی تا به ثمر بشینه. مشکلات و مسائل همگی حل شدنی ان و فقط باید راهش رو پیدا کنی.
 
9-سواد مالی خودت رو افزایش بده_سواد و دانش مالی: حسابدارها آدمهای نکته سنج و ریز بینی هستن چون با اعداد سر و کار دارن، به عنوان مثال شما به یک حسابدار نمی تونی به راحتی دروغ بگی، چون بلافاصله شروع میکنه به تجزیه و تحلیل و چند و چون ماجرا رو میفهمه. تا جایی که میتونی یادگیری امور حسابداری و تفکر اقتصادی رو در دستور کارهای روزانه ت قرار بده که در روند انجام کار با ضررها و سودها و پیشرفت کار آشنا بشی.
 
10-برای پول در آوردن کار نکن_کارنکردن برای پول: اگه از همون ابتدا هدفت پول در آوردن باشه اطمینان داشته باش یا به کندی پیش خواهی رفت یا در همون اوایل شکست خواهی خورد. سعی کن خدمات یا کالایی که ارائه میدی با این حس باشه که می خوای دنیا رو به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنی. این بهت ایده میده که هر روز بهتر از دیروز کار کنی. و در نهایت بدون اینکه متوجه بشی پول و ثروت خودش سرازیر خواهد شد.
 
11-قوانین و حقوق خودت رو بدون_حقوق شخصی و کسب وکار: مطالعه کردن همیشه خوبه. برای داشتن یک استارت آپ موفق لازمه که قوانین کشورت رو تا حدودی بلد باشی و بدونی چه حقوقی داری. در بسیاری از جاها ممکنه به علت ندونستن همین قوانین ساده ضربات سنگینی بخوری و در نهایت منجر به تعطیلی کسب و کارت بشه.
 
رحیمی نژاد با اندکی تغییر
 
استارت آپایجاد استارت آپstart upخرید فرش
whatsapp call اینستاگرام ایران داهوا