راهنمای نصب تابلو و تابلوفرش

 
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۵

روش نصب تابلو


نصب تابلو بر روی دیوار نیز کار ساده ای نیست بلکه برای این منظور نیز قوانین خاصی از جمله در نظر گرفتن ابعاد تابلو، وسعت دیوار، ارتفاع دیوار، فاصله نصب تابلو تا سقف، میدان دید افراد، سنگینی تابلو و عواملی مانند اینها وجود دارد.


1-ارتفاع نصب تابلو: اگر تابلویی خریده باشید و بخواهید آن را به دیوار خانه نصب کنید ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که تابلو را باید در چه ارتفاعی نصب کنید تا بهتر دیده شود.


شاید شنیده باشید که بهترین راه برای تنظیم ارتفاع تابلوها این است که مرکز تابلو همتراز با چشمان تان باشد. در اینجا ممکن است این سؤال پیش بیاید که در خانواده ای که یکی از اعضای آن ۱۴۰ سانتیمتر و دیگری ۱۸۰ سانتیمتر قد دارد، ارتفاع تابلو باید با چشم چه کسی تنظیم شود ! اگر به جای یک تابلو بخواهید چند قاب عکس کوچک نصب کنید چطور باید ارتفاع مناسب را پیدا کنید آیا ارتفاع تابلویی که بالای یک مبل قرار دارد با تابلویی که بر یک دیوار خالی نصب شده، یکسان است.


قاعده کلی این است که مرکز هر تابلو باید حدود 150 سانتیمتر با سطح زمین فاصله داشته باشد. یک تابلو با توجه به همه اشیای اطرافش سنجیده می شود. تابلویی که بالای مبل نصب می کنید یا روی دیوار راه پله یا در هال، هر یک شرایط ویژه خود را دارند که بر ارتفاع مناسب برای نصب آنها تأثیر می گذارد.
اگر تابلو در محلی نصب می شود که معمولاً در آنجا می ایستید، مانند راهروها یا نزدیک در ورودی، بهتر است تابلو را کمی بالاتر از ارتفاع 150 تا 165 سانتیمتر نصب کنید، بویژه اگر سقف کمی بلند باشد.
 در اتاقی که معمولاً در آن می نشینید مانند اتاق پذیرایی یا دفتر کار، تابلوها را کمی پائین تر از ارتفاع 150 تا 165 سانتیمتر نصب کنید تا بهتر به چشم بیایند. می توانید خودتان روی صندلی بنشینید و از کسی بخواهید تابلو را در همان محدوده کمی بالا و پائین کند تا بتوانید با توجه به ارتفاع مبل ها یا صندلی ها، تابلو را در مکانی مناسب نصب کنید.اگر می خواهید تابلویی را بالای مبل نصب کنید آن را آنقدر بالا قرار ندهید که جدا از مبلمان و سایر مبلمان منزل به نظر بیاید. در این شرایط لبه پائینی تابلو باید ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتر با مبل فاصله داشته باشد.

 


اگر می خواهید چند تابلوی کوچک را کنار هم نصب کنید، آنها را به صورت یک گروه در نظر بگیرید. مرکز تابلوی وسطی را مشخص کنید و از روشی که برای پیدا کردن ارتفاع مناسب برای تابلوهای بزرگ گفته شد، استفاده کنید.
برای تابلوهای عمودی و مستطیل شکل، ارتفاعی مناسب است که یک سوم بالای تابلو به طور تقریبی همتراز با چشمان تان باشد. البته باز هم بهتر است فرد دیگری در فاصله دورتری بایستد یا بنشیند و شما تابلو را روی دیوار جابه جا کنید زیرا طول تابلو می تواند بر ارتفاع مناسب برای نصب آن تأثیر بگذارد.

 


نصب کردن یک گروه از تابلوها یا قاب عکس های کوچک روی یک دیوار بزرگ چندان زیبا به نظر نمی رسد. بهتر است آنها را به صورت عمودی و بر روی دیوارهای کوچک مانند راهروها، دیوار، راه پله ها یا دیوار بین دو پنجره نصب کنید.
البته ارتفاع های ذکر شده فقط قوانینی کلی است و اندازه تابلو، دیوار و سایر وسایل اتاق می تواند بر تعیین محل نصب تابلو تأثیرگذار باشد، پس بهتر است قبل از کوبیدن میخ، تابلو را کمی روی دیوار جابه جا کنید تا بهترین ارتفاع برای نصب را بدست آورید.


2-متناسب بودن ابعاد تابلو: به یاد داشته باشید که تابلوها یا قاب عکس های کوچک برای نصب در بالای مبل چندان مناسب نیستند.


 عرض تابلو هم برای انتخاب بهترین محل برای نصب یک تابلو، بسیار مهم است. بهتر است عرض تابلوی مورد نظر شما بیش تر از عرض کاناپه تان یا مبل زیر تابلوی تان نباشد. ارتفاع ایده آل برای نصب یک تابلو این است که عرض آن حداکثر تا دو سوم دیوار بالای مبل پیش برود.

برای نصب تابلوها در اتاق پذیرایی بهتر است که آنها را پشت سر کاناپه اصلی یا روی بزرگ ترین دیوار نصب کنید تا بیش تر به چشم بیاید.
اگر قرار است تابلویی برای بالای شومینه انتخاب کنید باید حواستان باشد که عرض آن بیشتر از عرض شومینه نباشد. در ضمن باید حتما آن را در وسط اندازه عرض شومینه نصب کنید تا بتواند خودش را نشان دهد.


اگر به هر دلیلی جایی که برای نصب تابلو سوراخ کرده اید، درست نبود و باید آن را جابه جا می کردید، با بتونه و کاردک حتما داخل سوراخ را پر کنید و اجازه ندهید همین طور خالی و بدشکل باقی بماند.


3-تراز بودن: یکی از مهم ترین ابزار نصب تابلو و آثار هنری روی دیوار، تراز است. برای تراز کردن می توانید هم از ابزار آن و هم از متر نواری استفاده کنید.


4-خطای بصری: اگر می خواهید دیوار شما بلندتر به نظر برسد از تابلوی عمودی استفاده کنید اما اگر می خواهید دیوار کشیده تر و عریض تر به نظر بیاید، تابلوهای افقی را انتخاب کنید. با استفاده از تابلوها می توان ابعاد فضا را به لحاظ دیداری تغییر داد که این کار از طریق دو روش امکان پذیر است:

 


-هنگامی که تابلویی عمودی با طول زیاد بر روی دیوار نصب می کنید و یا مجموعه ای از چند تابلو را در زیر هم و یا در دو ردیف عمودی کنار هم به دیوار متصل می کنید در هر دو صورت در مبحث دکوراسیون خطی عمودی بر روی دیوار ایجاد کرده اید که به جهت هدایت حرکت چشم بیننده از بالا به پایین سبب خطای دید او شده و ارتفاع سقف و دیوار بیشتر از اندازه واقعی به نظر می رسد.
- همان روش افزایش ارتفاع را می توان با در کنار هم قرار دادن چند تابلوی معمولاً یک اندازه بر روی دیوار به افزایش ظاهری طول دیوار تبدیل کرد.


5-گام آخر و نصب تابلو: کدام یک برای نصب تابلو بر دیوار مناسب تر هستند؟ قلاب، میخ یا گیره فلزی؟ قلاب و میخ باید به اندازه کافی قوی و محکم باشند تا بتوانند وزن تابلو را به راحتی تحمل کنند. اگر قرار است از تابلوی بزرگ و سنگین وزن استفاده کنید باید از قلاب های فلزی و تسمه نیز کمک بگیرید. البته انواع چوبی این قلاب ها نیز موجود است. به هر حال، باید با توجه به اندازه و وزن اثر هنری، آن را به بهترین روش ممکن روی دیوار محکم کنید.

 

 

زيباترين و با كيفيت ترين و به روز ترين فرش ماشيني ايراني و تابلوفرش ماشيني را بطور بيواسطه و با كمترين قيمت در فروشگاه آنلاين تاپ فرش ببينيد و بطور 24 ساعته خربداري نماييد و درب منزل بصورت رايگان تحويل بگيريد.


گردآوری: مجتبی برخوردار
 

نصب تابلوروش نصب تابلوراهنمای نصب تابلوتابلوفرشنصب تابلوفرشخرید تابلوفرشتاپ فرشخرید تابلوفرشقیمت تابلوفرشفرش ماشينيخريد اينترنتي فرش ماشيني
whatsapp call اینستاگرام ایران داهوا