رنگ های مورد علاقه زنان و مردان

 
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۲

رنگ های مورد علاقه زنان و مردان


مردان و زنان با دو الگوی متفاوت رنگ‌های مورد علاقه خود را عنوان می‌کنند. فکر می‌کنید کدام رنگ در بین هم مردان و هم زنان از بیشترین طرفدار برخوردار است؟ مردها چه رنگ‌هایی را دوست دارند و زن‌ها به چه رنگ‌هایی بیشتر علاقه دارند؟
معمولا افراد به رنگ‌های متنوعی علاقه دارند. در این میان، برخی از رنگ‌ها در بین یک جنسیت طرفداران بیشتری دارد،‌ حال آن که جنسیت دیگر،‌ به آن اندازه آن را نمی‌پسندند، البته نه این که از آن بیزار باشند یا این که از آن رنگ‌ها استفاده نکنند. اما واقعا بین دو جنس از نظر علاقه به رنگ‌های مختلف تفاوت وجود دارد؟ این سوالی است که محققین اخیرا به دنبال پاسخ آن رفته‌اند.


به گزارش لایفز لیتل میستریز، بخشی از مطالعه اخیر فیلیپ کوهن، جامعه‌شناس دانشگاه مریلند در زمینه هنجارهای جنسیتی در مورد علاقه به رنگ‌ها در بین دو جنس است. وی از حدود 2000 مرد و زن یک سوال بسیار ساده پرسید: رنگ مورد علاقه شما کدام است؟ نتایجی که کوهن به دست آورده نشان می‌دهد که در بین هر دو جنس،‌ رنگ آبی از همه بیشتر طرفدار دارد. بعد از آن، در بین مردان، رنگ سبز و در بین زنان، رنگ بنفش از طرفداران بیشتری برخوردار هستند.
به گفته کوهن، نمونه مورد مطالعه او به طور تصادفی انتخاب نشده بودند و در واقع نمونه در دسترسی از دانشجویان، استادان و کارمندان دانشگاه و نیز افرادی بوده‌‌اند که به وسطه به اشتراک‌گذاری لینک و یا رسانه‌های اجتماعی در مورد مطالعه شنیده بودند. وی در این‌باره می‌گوید: «با این حال وقتی مولفه‌های سن، نژاد، ‌قومیت و سطح تحصیلی را کنترل کردم، الگوی جنسیتی ترجیح رنگ‌ها هیچ تغییری نکرد. این مسئله اطمینان نتایج را بالا می‌برد و می‌توان گفت که نمونه من باعث انحراف نتایج نشده است.»

 

همچنین مشاهدات هالوک در زمینه رنگ های مورد علاقه خانم ها و آقایان در زیر آمده است:


رنگ های مورد علاقه مردان




رنگ های مورد علاقه زنان



مهم ترین نکته ی قابل توجه در این تصاویر، علاقه ی هر دو جنس مرد و زن به رنگ آبی است. اما درباره رنگ بنفش هیچ شباهتی باهم ندارند. رنگ بنفش در صدر لیست رنگ های مورد علاقه ی خانم ها است. در رابطه با درک رنگ، مردان رنگ های تند را ترجیح می دهند، درصورتی که زنان رنگ های ملایم تری را دوست دارند.
البته،‌ این که چرا دو جنس با الگوی متفاوتی به رنگ‌ها علاقه دارند و این که چرا برخی از رنگ‌ها بیشتر از سایر رنگ‌ها طرفدار دارند، سوالات مهم دیگری هستند که در این گزارش بدان‌ها پاسخی داده نشده و پاسخ‌دهی به آن‌ها، ‌نیازمند مطالعات بیشتری است.

 

استفاده از رنگ در دکوراسیون

از گذشته های دور از رنگ برای ایجاد احساس گشادگی استفاده می شده است. گرچه چگونگی تاثیرپذیری خلقی-هیجانی، از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است.

مردم طیف های رنگ آبی را بیشتر ترجیح می دهند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افراد در دماهای متفاوت، رنگ های مشخصی را ترجیح می دهند. افرادی که احساس سرما می کنند، رنگ های گرم مانند زرد و قرمز می پوشند و افرادی که احساس گرما می کنند، رنگ های آبی و سبز را انتخاب می کنند.

مطالعات نشان داده اند که رنگ ها بر خلق و احساسات افراد تاثیر می گذارند؛ اما مشکلی که وجود دارد آن است که این مطالعات تعیین نمی کند کدام رنگ چه تاثیری بر کدام خلق و احساس خاص دارد.
تحقیقات کمی هم از ارتباط پیشینه های فرهنگی و تاثیرات قوی آن بر ترجیحات رنگی خبر می دهد. این تحقیقات نشان داده اند که مردم یک منطقه مانند یک شهر یا استان صرف نظر از قومیت، رنگ های مشابهی را ترجیح می دهند.

کودکان رنگ های زیادی را خوشایند و تسلی بخش می دانند در صورتی که بزرگسالان انعطاف کمتری دارند.

استفاده از رنگ در تبلیغات
بهتر است برای طراحی لوگوی خود این اطلاعات را در ذهن داشته باشید. چرا که در جذب مصرف کنندگان تأثیر به سزایی دارد.
در مثال زیر تغییر رنگِ کادر باعث افزایش نرخ تبدیل شد:


زمانی که رنگ باکس را از سبز به قرمز تغییر دادند، نرخ تبدیل 21 درصد افزایش یافت. اما این بدان معنا نیست که رنگ قرمز دارای قدرت جادویی است و مردم را جذب می کند.
بیشتر که به عکس توجه کنید متوجه می شوید که رنگ سبز با قسمت های دیگر صفحه هماهنگی بیشتری دارد. رنگ قرمز (که مکمل سبز است) تضاد بصری چشمگیری را به وجود آورده است.

گردآوری: مجتبی برخوردار

 

روانشناسی رنگرنگ خانم هارنگ اقایانرنگ آبیرنگ بنفشخرید فرش
whatsapp call اینستاگرام ایران داهوا