علت پرزدهی فرش ماشينی

 
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۱۳

خريد اينترنتي فرش ماشيني


امروزه تولیدکنندگان فرش ماشيني در تلاشند تا جهت جلب رضایت خریداران، فرشی با کیفیت بالا و درجه بندی مناسب تولید نمایند. یکی از مشکلات فرش ماشینی آکریلیکی که به روش رویه به رویه  بافته می شود و در ایران بیشترین کاربرد را دارد، پُرزدهی آن می باشد.
با توجه به این که اكثر فرش های ماشینی ايراني از جنس اکرلیک هستند پرز دادن آنها امری طبیعی محسوب می شود ، با این وجود تمام تلاش هایی که در زمینه ی تولید انجام می پذیرد برای این است که پرزدهی فرش های ماشینی به حداقل برسد. برای همین منظور امروز با استفاده از فناوری های جدید فرش های ماشینی را هیت ست می کنند و این اقدام سبب می شود که هم پرزدهی فرش ها کمتر شود و هم این که از شفافیت بیشتری برخوردار باشد. فرش های ماشيني در جه 1 به طور معمول یک الی سه هفته دارای پرزدهی هستند و شدت و مدت آن هم معمولاً به رنگ فرش بستگی دارد. همچنین فرش هایی که تیره هستند پرزدهی بیشتری نسبت به فرش های روشن دارند.
 

فرش ماشینی بدون پرز  و حساسيت

اخیراً در بین توليدكنندگان فرش ماشيني اصطلاحی تحت عنوان فرش ماشینی بدون پرز و حساسیت استفاده می شود. بد نیست بدانید که این نوع فرش ها از جنس اکریلیک می باشد و در تولید آن از هیت ست استفاده می شود تا پرزدهی آن به حداقل ممکن برسد. این فرش از بالاترین کیفیت برخوردار هستند اما این بدین معنی نیست که پرزدهی آنها به طور کلی از بین می رود و در روزهای ابتدایی كمي پرزدهی خواهند داشت.


پرزدهي فرش آکریلیک

پرز دهی در فرش های ماشینی که الیاف آکریلیک در آن استفاده می شود، وجود دارد زیرا طول الیاف آکریلیک کمتر از طول الیاف پلی پروپیلن است و در نتیجه استحکام و چسبندگی الیاف پرز آکریلیک به بافت زمینه فرش در مقایسه با الیاف پرز پلی پروپیلن کمتر است زیرا نخ پلی پروپیلن موجود در فرش ماشین بصورت پیوسته است؛ به همين دليل اثرات بیماری زا و ایجاد حساسیتهای پوستی فقط در فرشهای ماشینی آکریلیک وجود دارد.
این مشکل فنی وقتی بیشتر می شود که عوامل سایشی مثل پا خوردن نیز به موضوع دامن بزنند و سبب شوند فرش بیش از پیش پرزدهی داشته باشد. این مشکل هرگز به طور کامل حل نمی شود و باید با آن مدارا کرد. البته بعد از مدتی معمولا ریزش الیاف متوقف می شود.

 

از بين بردن پرز فرش ماشيني

جارو کردن صحیح فرش ماشيني یکی از مهمترین عوامل در بالا بردن طول عمر و سلامت فرش محسوب می شود.. اگر جارو کردن فرش به صورت صحیح انجام شود سبب کاهش پرزدهی فرش ها خواهد شد برای همین منظور پیشنهاد می شود که هر دو روز یک مرتبه در جهت نخ خاب فرش جاروکشی انجام شود.
همچنين در همان هفته های اول بهتر با استفاده از شامپو فرش و یک توری پارچه ای به آرامي آن را بر روی سطح فرش ماشینی بکشید و دقت داشته باشید که فرش بیش از اندازه خیس نشود. پس از آن از یک توری دیگر که فقط به آب آغشته شده است برای کشیدن روی فرش استفاده کنید و منتظر بمانید تا فرش خشک شود. با این روش مشاهده خواهید کرد که پرزدهی فرش کمتر خواهد شد.
ونيز توصیه می شود از جاروهای حصیری یا شمالی استفاده کنید. برای این منظور کمی جارو را خیس کرده و بر روی فرش بکشید. جارو کشیدن به این روش را هر روز انجام دهید و پس از گذشت مدتی مشاهده خواهید کرد که پرزدهی فرش کمتر می شود.

 


عوامل موثر بر مدت و شدت پرزدهی فرش های ماشینی

مدت و شدت پرزدهی یک فرش ماشینی به کیفیت الیاف، نوع و ساختمان نخ، نحوه اتصال نخ خاب فرش به زمینه، تراکم و ضخامت نخ زمینه، کیفیت آهار مصرفی و همچنین بسیاری دیگر از عوامل فنی موثر در فرشبافی بستگی دارد. هر چقدر تراکم و تعداد شانه فرش بیشتر باشد و اصطلاحا فرش ریزبافت تر باشد این مشکل کمتر می شود. اين بدين معني است كه فرش ماشيني 1200شانه از فرش هاي ماشيني 1000 شانه و فرش ماشيني 700 شانه كمتر پرز مي دهد.
علاوه بر این در صورت خرید فرش آکریلیک سعی کنید فرشی را انتخاب نمایید که از جنس آکریلیک هیت ست شده بافته شده باشد. در حقیقت نوع بافت، کیفیت بافت و برند فرش ماشینی و نوع نخ مصرفی آن برند از چه نوع نخی و چه کیفیتی باشد نیز در میزان پرزدهی فرش تاثیر دارد.

تمامي فرش هاي اكرليک ارايه شده در فروشگاه اينترنتي تاپ فرش با بهترين الياف و مواد اوليه بافته مي شود و كمترين ميزان پرزدهي را دارند.
 

خريد اينترنتي فرش ماشينيفرش بدون پرز و حساسيتفرش ماشيني اكرليكفرش فانتزيفرش ماشيني سنتيكارخانه فرش ماشيني كاشانفرش کودکفرش کناره
whatsapp call اینستاگرام ایران داهوا