كاشان شهر فرش و گلاب

 
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۱۵

راهنماي سفر به كاشان شهر فرش و گلاب


سهراب سپهري مي گويد: كاشان تنها جايي است كه به من آرامش مي دهد و مي دانم كه سرانجام در آنجا ماندگار خواهم شد.


شهر کاشان، یکی از شهرستان‌های استان اصفهان است که به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری متنوع، در صنعت گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و سالانه علاقه‌مندان بسیاری، برای بازدید از جاذبه‌ها و دیدنی‌های ارزشمند ایران کهن، به این شهر سفر می‌کنند.جمعیت این شهر بالای ۳۰۰ هزار نفر است. كه زبان آن‌ها فارسی با گویش زيباي کاشانی است.


با قدم زدن در خانه‌های تاریخی کاشان، در معماری چشم‌نواز آن‌ها غرق می‌شوید و در خیال خود تکه‌های تاریخ را کنار هم می‌چینید. شاید بی‌دلیل نیست که فرش کاشان این همه رنگ و طرح دلپذیر دارد. چشم زیبایی‌ها را می‌بیند و دل و دست آن را بازتاب می‌دهد.
عرقیات گیاهی بخش دیگری از جذابیت فوق العاده کاشان است که گل سرسبد آن نيز گلاب ناب كاشان است.  مراسم گلاب‌گیری و جاذبه هاي تاريخي كاشان گردشگران زیادی را از داخل و خارج كشور به کاشان می‌کشاند.


همچينن كاشان با سابقه فرش دستباف خود اكنون به مركز توليد فرش ماشيني در ايران و حتي دنيا نيز تبديل شده است.
 

اطلاعات عمومي درباره کاشان

کاشان هوای گرم و بیابانی دارد. میانگین دمای بالا حدود ۲۶ درجه و میانگین کم‌ترین دما حدود ۱۲ درجه سانتی‌گراد است.
فاصله از تهران: ۲۴۵ کیلومتر
مدت سفر زمینی: ۲ ساعت و ۴0 دقیقه
مسیر سفر زمینی از تهران به کاشان بسیار سرراست است. کافی است اتوبان تهران-قم را تا کاشان ادامه بدهید.
اگر مایل باشید با اتوبوس به کاشان سفر کنید، می‌توانید از پایانه جنوب به مقصد پایانه کاشان اتوبوس سوار شوید. قیمتی که برای خرید بلیت می‌پردازید، ۱۶ تا 20 هزار تومان است.


برترين جاذبه هاي ديدني كاشان را برايتان معرفي مي كنيم:


 باغ فین
قطعا یکی از زیباترین و دوست‌داشتنی‌ترین مکان‌های دیدنی در شهر کاشان، باغ زیبای فین است که می‌توان از آن به عنوان نمونه‌ی کاملی از باغ‌های ایرانی نام برد. این مکان از لحاظ تاریخی نیز بسیار مهم و ارزشمند بوده است.


مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان
مسجد و مدرسه‌ی آقا بزرگ کاشان، یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مساجد ساخته شده در دوران قاجار است که در زمان سلطنت «ناصرالدین شاه»، به اتمام رسیده است. عمارتی که گنبد آن، از معماری زیبا و چشم‌نوازی برخوردار بوده و از نظر نوع ساخت، از کم‌نظیرهای زمان خود محسوب می‌شود.


تپه سیلک کاشان
قطعا بازدید از مکانی که کهن‌ترین تمدن بشری از آن سرچشمه گرفته است جالب و هیجان‌انگیز خواهد بود. تپه‌های سیلک کاشان (گورستان‌های الف و ب که هر کدام به ترتیب از قدمتی بالغ بر ۳۵۰۰ و ۳۰۰۰ سال برخوردار است)، بر اساس نظریه‌ی باستان‌شناسان و اسناد تاریخی، قدیمی‌ترین تمدن انسان‌ها را به نظاره‌ نشسته است. این نقطه از کاشان که در واقع عبادتگاه مردم دوران باستان بوده است، كه پس از جاری‌ شدن سیل در هشتاد سال پیش، سر از خاک بیرون آورده و به عنوان آثاری تاریخی و ارزشمند، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.


.
خانه هاي تاريخي كاشان
اگر ميخواهيد خانه سنتي ايراني را ببينيد بهترين و زيباترين نمونه هاي خانه هاي تاريخي ايران با معماری زیبا و شگفت‌انگیز را در كاشان مي توانيد ببينيد که سر زدن به هر کدام با توجه به معماری جالب و منحصر‌به‌فرد آن،  می‌تواند ساعت‌ها شما را به خود مشغول کند.
خانه‌ طباطبایی‌ها، خانه‌ بروجردی‌ها، خانه عباسیان، خانه‌ منوچهری‌ها، خانه تاریخی احسان، خانه آل یاسین و خانه‌ی تاریخی بهی از جمله این بناهای تماشایی هستند.

 


خانه‌ی بروجردی‌ها از جمله این بناهای ارزشمند تاریخی است که در زمان حکومت قاجار ساخته شده است. از ویژگی‌های این خانه‌ی کهن، بادگیرهای هلالی شکل و قرینه‌ی آن است که بام تالار و کلاه‌فرنگی قرار گرفته است.



كاروانسراي مرنجاب آران و بيدگل
کاروانسرای مرنجاب در دل کویر و در 50 کیلومتری شمال شرق مرکز شهرستان آران و بیدگل_مركز توليد فرش ماشيني ايران_ قرار گرفته است. کاروانسراي مرنجاب با قدمتی بیش از 350 سال (دوره صفویه) و با وسعت 3 هزار و 500 متر مربع زیربنا دارای 29 اتاق است كه در شوره زار و در کنار بزرگترین دریاچه نمک ایران واقع شده است اما دارای قنات آب شیرین و استخر بسیار بزرگ می باشد. وجود بزرگترین تپه های شنی و بندریگ و همچنین دریاچه نمک و جزیره سرگردان و ساختمان زیبا وسالم کاروانسرا و امکاناتی از قبیل استراحتگاه برای مسافرین و امواج تلفن همراه در دل کویر این مکان را برای گردشگران مناسب کرده و همه هفته افراد و گروه های بیشماری از آن دیدن و يك شب در زير آسمان پرستاره كوير به صبح مي رسانند. همچنين كوير مرنجاب بهشت آفرود سواران است.



امامزاده هلال بن علي (ع) آران و بيدگل
بقعه امامزاده هلال بن علی مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان آران و بیدگل_مركز توليد فرش ماشيني ايران_ داخل شهر واقع شده كه به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. شهرستان آران و بیدگل از توابع استان اصفهان، با وسعت ۶۰۵۱ کیلومتر مربع، در شمالی ترین نقطه استان اصفهان و 6 كيلومنري كاشان واقع است که حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است.


شهر زیرزمینی اویی
در نوش‌آباد از توابع اران و بيدگل شهری زیرزمینی با عمقی از چهار متر تا هجده متر وجود دارد که تماما توسط بشر احداث شده است. این شهر زیرزمینی در سه طبقه و متشکل از فضاهای مختلفی از جمله اطاق، کانال‌های متعدد، راهرو، چاه‌ها و بخش‌های دیگری است که هر کدام از این طبقه‌ها توسط چاه‌های عمودی شکل به یکدیگر متصل است.

شهر زیرزمینی اویی، در دوران مختلف، با کاربری دفاعی و نظامی ساخته شده است و با چندین هزار متر، دارای قدمتی متعلق به پیش از اسلام است. معماران و باستان‌شناسان معتقدند که اویی تونلی است ساخته‌ی دست بشر، که در ادوار مختلف تاریخی، کاربردی نظامی و دفاعی داشته است.


بازار سنتی کاشان
کاشان هم مانند بیشتر شهرهای ایران، بازار سنتی دارد که از قدیم محل داد و ستد بوده است. در بازار قدیمی و تاریخی کاشان می‌توانید عرقیات و فرش را در مغازه‌های قدیمی آن پیدا کنید و بخرید. علاوه بر زیبایی‌های معماری، در دوران خود نیز از بهترین و معروف‌ترین بازارها محسوب می‌شد و طول آن بازار تقریبا دو هزار متر می‌باشد.




گلابگيري

از زیباترین و جالب‌ترین مراسم هاي سنتي ایران‌زمین، گلابگيري در كاشان مي باشد كه قدمتي 1000ساله دارد. مشاهده‌ی چشم‌انداز بی‌نظیر مزارع گل‌محمدی، استشمام عطر مدهوش‌کننده‌ی آن، تنفس هوای مطلوب بهاری و تماشای آیین گلاب‌گیری را می‌توان در زمره‌‌ی دوست‌داشتنی‌ترین و هیجان‌انگیزترین گشت و گذارها دانست.


 قمصر (۳۰ کیلومتری جنوب کاشان) و نياسر (۳۰ کیلومتری غرب کاشان) دو شهر كوهپايه اي تابعه كاشان است كه براي مشاهده گلابگيري بايد به انجا برويد.  کاشان است که همه‌ آن را بواسطه‌ی گلاب خوش‌عطر و مشهورش می‌شناسند. اين مراسم از اوايل ارديبهشت تا اواخر خرداد ادامه دارد.
وسایلی مثل دیگ، پارچ، قرابه، نی و شیشه در شیوه سنتی گلابگيري به کار می‌آید. معمولا هر یک کیلو گلبرگ را با یک لیتر آب در دیگی مسی می‌ریزند و دیگ را روی هیزم می‌گذارند. درپوش دیگ را می‌گذارند و با تعبیه واشر لاستیکی بین دیگ و درپوش از نشست بخارها جلوگیری می‌کنند. روی در دیگ سوراخی است که به لوله های استیل و آلومینیومی متصل است و سر دیگر لوله، به ظرف مسی که پارچ است منتهی می‌شود. بخارهای به وجود آمده ار تقطیر، بعد از رد شدن از این لوله در پارچ مسی‌ای که داخلش آب سرد وجود دارد، سرد و گلاب به دست می‌آید. گلابی که بعد از ۵ تا ۷ ساعت زحمت به دست آمده است. هر چه ميزان گل محمدي بيشتر باشد و گل از نوع مرغوب باشد گلاب غليظ تري نيز بدست مي آيد.


 (براي راهنمايي خريد عرقيات كاشان با ما تماس بگيريد)
 


روستای ابیانه
قطعا، روستای ابیانه‌ی کاشان، یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین روستاهای تاریخ ایران است که در بین گردشگران و توریست‌های سراسر جهان، از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است. منازل روستا کاملا روی دامنه‌ی پرشیب شمال رودخانه‌ احداث شده که دارای پنجره‌های چوبی ارسی و نمای خارجی پوشیده شده با خاک سرخ رنگ است. بازدید از این مکان زیبا، روح و جسم آدمی را بواسطه‌ی طبیعت جالب و مناظر دیدنی شگفت‌انگیز، جلا می‌بخشد.



سوغات کاشان
سفر كه بدون سوغات صفايي ندارد. عرقیات گیاهی که گل سر سبد آن‌ها گلاب ناب كاشان است كه یکی از هیجان‌انگیزترین سوغاتی‌های کاشان است. باقلوای لذیذ کاشان، کلوچه سنتی، شیرینی حاجی بادومی، پشمک و قطاب از خوشمزه‌های کاشان هستند.
اما آوازه‌ی فرش کاشان را همه شنیده‌اند. با ان طرح زيبا و سنتي. فرش،‌ گلیم، شعربافی، سفال، کاشی و گیوه از صنایع دستی ارزشمند کاشان هستند که می‌توانید در سفر تهیه کنید.



كاشان قطب توليد فرش ماشيني ايران و خاورميانه

80 درصد کارخانه‌های فرش ماشینی کشور به لحاظ تعداد در شهرستان کاشان و آران و بیدگل قرار دارند. كاشان اولين مركز توليد فرش ماشيني ايران با سابقه 40 ساله است. كه صادرات سالانه آن بالغ بر 120 ميليون دلار مي باشد. ایران قطب تولید فرش ماشيني در جهان و کاشان بزرگترین شهر تولید کننده فرش ماشيني در خاورمیانه است. بزرگترین و معتبر ترین برندهای فرش ماشيني ايران عمدتا در کاشان قرار دارند.


برترین سوغات کاشان یعنی فرش ماشینی را بدون انکه نیاز به مسافرت داشته باشید از تاپ فرش تهیه کنید. با خريد از تاپ فرش بطور بيواسطه از توليد كننده فرش ماشيني در كاشان خريد مي كنيد. زيباترين طرح هاي فرش ماشيني مانند انواع فرش فانتري فرش شنل فرش شگي فرش كودك فرش ماشيني سنتي  فرش 1200 شانه فرش 1000 شانه فرش 700 شانه فرش 500 شانه پشتي سنتي تابلو فرش ماشيني را در فروشگاه انلاين تاپ فرش ببينيد.


خرید متفاوت فرش ماشینی بطور مستقيم از انبار كارخانه فرش ماشینی در كاشان و بدون پرداخت هزینه های سربار فروشگاههاي سنتي


ارسال رايگان  فرش ماشینی درب منزل


تاپ فرش خرید آسان و ارزان فرش
 

كاشان گرديگلاب و فرشفرش ماشيني كاشانفرش فانتزيراهنماي سفر به كاشانگلابگيريتور گلابگيريتور كاشانكارخانه فرش ماشيني
whatsapp call اینستاگرام ایران داهوا