فرش طرب بگستر چون باد نوبهاری

 
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۶

 

فرش طرب بگستر چون باد نوبهاری
فراش بوستان گشت نقاش گلستان شد

 

تاریخچه نوروز

نوروز نخستین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با یکم فروردین ماه، جشن آغاز سال نوی ایرانی و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران ایران باستان است. خاستگاه نوروز در ایران باستان است و هنوز هم مردم مناطق گوناگون فلات ایران، نوروز را جشن می‌گیرند. زمان برگزاری نوروز، در آغاز فصل بهار است که امروزه به آن برابری بهاری یا اکیونوس می‌گویند.


واژه نوروز، از فارسی میانه  (nōgrōz) است که برگرفته از زبان اوستایی بوده است.
در برخی از متن‌های کهن ایران از جمله شاهنامه فردوسی و تاریخ طبری، جمشید و در برخی دیگر از متن‌ها، کیومرث به عنوان پایه‌گذار نوروز معرفی شده‌است. پدیدآوری نوروز در شاهنامه، بدین گونه روایت شده‌است که: جم(یما) در حال گذشتن از آذربایجان، بر روی تخت جمشیدی ارگ جمشید در آنجا فرود آمد و با تاجی زرین بر روی تخت نشست با رسیدن نور خورشید به تاج زرین او، جهان نورانی شد و مردم شادمانی کردند و آن روز را روز نوو جم را جمشید نامیدند. مهمترین چهره‌های اسطوره‌ای مانند جمشید، سیاوش و کیخسرو پیوندی نزدیک با نوروز دارند. نوروز روز پیروزی بزرگ جمشید بر دیوان است که نماد پلیدی‌هایی چون سرما، تاریکی، جهالت و خشونت بودند.

 


طبق اثرات تاریخی و گفته تاریخدان های برجسته دنیا، تاریخچه عید نوروز به قبل از شکل گیری ایران برمی گردد یعنی پیش از دوره مادها و هخامنشیان. در حدود ۳هزار سال قبل از میلاد، دو عید در آسیای میانه و آسیای غربی وجود داشته به نام عید آفرینش که زمان آن اول پاییز بود و همچنین عید رستاخیز که زمان جشن گرفتن آن در اول بهار بوده است. اما مدت ها بعد از آن، این دو عید به یک عید تلفیق شدند که در اول بهار جشن گرفته می شده است.

 


یکی دیگر از نکات مهم درباره تاریخچه عید نوروز این است پنج روز اول فروردین را مردم به جشن گرفتن نوروز می پرداختند که به همین دلیل به نوروز عامه معروف است و روز ششم که مختص جشن درباری نوروز بوده است را نوروز بزرگ می نامیدند. مجموعه رسوم عید نوروز و جشن های بهاری با جشن سوری و به وسیله آتش آغاز می شد و در روز سیزده فروردین یا همان سیزده بدر پایان می یافته است.

 



یکی از آداب و رسوم عید نوروز خرید لباس نو است که مختص حالا نیست و در همان قدیم هم مردم برای عید لباس نو می خریدند. بطوریکه باید گفت خرید لباس نو در تاریخچه عید نوروز جا دارد. در قدیم مردم برای عید پارچه هایی بهرنگ های روشن و شاد می خریدند و به دلیل برخی از اعتقادات، آنها را خودشان می دوختند.


از دیگر اداب و رسوم عید می توان به سفره هفت سین اشاره کرد که در آن به جز قرآن و تنگ ماهی، هفت خوراکی و میوه ای که با حرف سین آغاز می شود را به مانند سیب در آن قرار می دادند. و در زمان تحویل سال همه دور این سفره می نشینند و به دعا و نیایش می پردازند.

 



خانه تکانی هم از دیگر رسوم عید نوروز محسوب می شود و مردم قبل از عید؛ مثلا ۲۰ روز قبل از شروع عید شروع به تمیز کردن خانه می پردازند به شکلی که در روز اول عید خانه به تمیزترین حالت ممکن تبدیل شده باشد. تمام ما خانه تکانی را تجربه کرده ایم و در این مورد به مادر و پدر خود کمک کرده ایم و حس می کنیم که خانه تکانی سرشار از احساسات مثبت و لذتبخش است.

 



دید و بازدید عید هم از مهمترین بخش ها و آداب و رسوم عید نوروز می باشد و تمام فامیل و اقوام برای دیدن هم به خانه یکدیگر می روند. این کار به شکلی انجام می شود که ابتده اعضای یک فامیل در روزهای اول عید به خانه بزرگترهای فامیل مانند پدربزرگ و مادربزرگ می روند. این دید و بازدید را مهم قلمداد می کنند زیرا بخشی از آموزه های دینی ما هم محسوب می شود. در این دید و بازدید ها، بزرگان به کوچکتران عیدی می دهند که همین عیدی هم از رسوم قدیمی و دلنشین عید نوروز محسوب می شود.

 


اما آخرین مراسم برگزار شده در عید نوروز مراسم سیزده بدر است و در این روز که سیزدهم فروردین می باشد، مردم به کوه و دشت و جنگل می روند. به همین دلیل این روز به روز طبیعت هم معروف شده است. در این روز مردم سبزه های سفره هفت سین را با خود به بیرون از شهر می برند و در طبیعت رها می کنند.

 


ز کوی یار می آید نسیم باد نوروزی
از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی
ز جام گل دگر بلبل چنان مست می لعلست
که زد بر چرخ فیروزه صفیر تخت فیروزی
بصحرا رو که از دامن غبار غم بیفشانی
بگلزار آی کز بلبل غزل گفتن بیاموزی

 

سال نو فرش نو ...

گلستان انواع  فرش ماشینی ایرانی را در فروشگاه انلاین تاپ فرش ببینید و گلی زیبا از آن بچینید.

خرید متفاوت فرش ماشینی بطور بیواسطه از انبار كارخانه فرش ماشینی در كاشان و بدون پرداخت هزینه های سربار فروشگاههاي سنتي

ارسال رايگان  فرش ماشینی درب منزل

 

تاپ فرش خرید آسان و ارزان فرش


 

جشن نوروزسال نو مبارکسال نو فرش نوسال جدید فرش جدیدفرش طربفرش مدرنفرش فانتزیفرش ماشینیفرش کاشان
whatsapp call اینستاگرام ایران داهوا