عمر فرش ماشینی را افزایش دهید

 
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۱


        عمر فرش ماشيني تحت تأثير عوامل مختلفي متغير است. نخستين عامل، جنس به کار رفته در نخ تار، نخ پود و نخ خاب فرش ماشيني است. در اين ميان الياف اکريليک و پشم بيشترين عمر و دوام را دارا هستند و براي مدت طولاني حتي تا بيش از 30 سال قابل نگهداري و استفاده هستند. برخي الياف ديگر مانند پلي‌استر (ابريشم مصنوعي) و پلي‌پروپيلن عمر کمتري دارند و براي محل‌هاي پر رفت‌وآمد مناسب نيستند. فرش‌هايي هم هستند که از ترکيب نخ اکرليک و پلي استر فيلامنت به وجود مي‌آيند که دوام متوسطي دارند و بيشتر براي طرح‌هاي مدرن و گل برجسته استفاده مي‌شوند. پردازش‌هاي خاصي مانند هيت‌ست که ممکن است روي الياف انجام شود نيز در افزايش عمر و دوام فرش تأثير به سزايي دارد.


نکته مهم اين است که تنها اليافي با بهترين درجه کيفيت مي‌تواند فرش‌هايي با عمر و کيفيت بالا نتيجه دهد. براي مثال الياف اکريليک با درجه بندي‌هاي مختلف و طول الياف گوناگون در توليد فرش ماشيني مورد استفاده قرار مي‌گيرند. الياف با کيفيت کمتر، پرزدهي زيادي دارند و به نسبت عمر کمتري دارند. اگر مي‌خواهيم فرش را در محل‌هاي پر رفت‌وآمدي استفاده کنيم که پاخور زيادي دارد طبيعتاً بايد از فرشي استفاده کنيم که مقاومت بالايي در برابر رفت‌وآمدها داشته باشد. فرش مناسب براي مکان‌هاي پرتردد فرش مدرن يا فانتزي (مانند فرش فريز، فرش شگي و فرش شنل) نيست و در مقابل فرش ماشيني کلاسيک (فرش500 شانه فرش700 شانه فرش 1000 شانه و فرش1200 شانه) بهترين گزينه است. حتي فرش هاي 1000 و 1200 به دليل ظرافت بيشتر عمر کمتري نسبت به فرش 700 شانه دارند.
 


طرح و نقشه فرش ماشيني:

انتخاب طرحي که مناسب فضاي مورد استفاده باشد و سبب نمايش يا عدم نمايش لکه‌هاي احتمالي باشد در انتخاب فرش مي‌بايست مورد توجه قرار گيرد.
فرش ماشيني در طرح‌هاي متنوعي توليد مي‌شود. نقشه‌هايي که با اصول نقشه کلاسيک ايراني در فرشهاي کلاسيک در تضاد نباشد از ويژگي‌هاي عيني و ظاهري يک فرش ماشيني خوب است.  برخي طرح‌ها با نقشه‌هاي پر تراکم، برخي با نقشه‌هاي ساده، برخي با طرح‌هاي سنتي و برخي با طرح‌هاي مدرن بافته مي‌شوند.
فرش‌هاي بدون ترنج يا مرکز براي بزرگتر جلوه دادن فضا مناسب هستند و درمقابل فرش‌هايي با طرح شلوغ سبب کوچک‌تر ديده شدن فضاي منزل خواهند شد.

 


فرش‌هاي داراي پرزهاي بلند که براي محل‌هاي پر رفت و آمد مناسب نيستند. همچنين در محل‌هايي با آلودگي زياد، اين نوع فرش‌ها به زودي آلوده مي‌شوند و به دليل سخت‌تر بودن جارو و شستشو سبب ايجاد دردسر براي مصرف کننده خواهند شد و نيز کاهش عمر مفيد آنها خواهد شد. فرش‌هاي مدرن (به ويژه فرش‌ فانتزي شگي) را براي اتاق خواب يا محل‌هاي کم رفت و آمد و يا خانواده هاي کم جمعيت مي‌توان مورد استفاده قرار داد.
 

رنگ آميزي فرش ماشيني

رنگ آميزي در فرش ماشيني (پالت رنگي) نسبت به فرش دستباف محدودتر است، تعداد رنگ‌هاي مورد استفاده در شانه‌هاي مختلف 8 ،10 ، 12 رنگ است.
در ابتداي کار، طراح بايد اين مقدار رنگ محدود را در نظر داشته باشد تا طرحي را که ارائه مي دهد متناسب با پالت رنگي محدود باشد سپس در حين رنگ آميزي چيدن پالت به گونه‌اي باشد که چشم نواز بوده و بيشتر از تعداد رنگ موجود به چشم خريدار آيد.

 


لازم به ياد آوري است با پيشرفت تکنولوژي هرچه شانه فرش افزايش پيدا کرده، تعداد پالت رنگي نيز افزايش پيدا کرده است.
 


طراح و توليد کننده براي چيدن پالت بايد به تعاملي رسيده تا علاوه بر تناليته مناسب رنگ، تمايزي براي رنگ فرش‌هاي مدرن و شهري باف يا عشايري و روستايي ايجاد کنند.
 

تکميل و آهار فرش:

خواب فرش ماشيني هرچه بلندتر باشد پاخوري نرم‌تر و طول عمر بالاتري خواهد داشت. هرچند امروزه با ورود نسل جديدي از شانه‌ها که داراي ظرافت و تعداد رنگ بيشتر نسبت به ساير فرش‌ها است از ميزان خواب فرشکاسته شده است.
 


شيرينگ(پرداخت) فرش ماشيني:
در قسمت‌هايي که سطح رنگي زيادي وجود دارد نبايد بعد از عمليات شيرينگ بريده بريده شده باشد و کوتاه و بلندي در آن قسمت ها ديده شود.


کناره‌دوزي فرش ماشيني:
کناره هاي فرش بايد از جنس متريال اصلي همان فرش باشند، فرش هايي که کناره‌هايي با رنگ هاي متضاد رنگي نسبت به پالت اصلي فرش و رنگ زمينه را دارا هستند، از درجه مرغوبيت بالايي برخوردار نيستند.

 


 

نگهداري فرش ماشيني

با نگهداري صحيح فرش ماشيني عمر مفيد انرا افزايش ميدهيد. حمل و نقل فرش ماشيني بصورت رول شده، شستشوي صحيح فرش ماشيني و با مواد مرغوب، استفاده از جاروبرقي جهت تميز کردن گردو غبار و...
 


خريد اينترنتي فرش ماشيني خوب و تجربه شيرين خريد اينترنتي انواع فرش ماشيني با تضمين بهترين قيمت و کيفيت در فروشگاه فرش ماشيني تاپ فرش

 

عمر فرش فانتزیعمر فرش مدرنالیاف فرش ماشینیفرش ماشینی 700شانهخرید اینترنتی فرش ماشینینگهداری فرش ماشینیفرش ماشینی 1000شانهعمر فرش ماشینی
whatsapp call اینستاگرام ایران داهوا