راهنماي نگهداري و نظافت فرش

 
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۴

 

فرش یکی از وسایل با اهمیت منزل است، لذا باید در نگهداری و نظافت آن دقت نمود.


نگهداري فرش

1.    فرش را در محیط های مرطوب قرار ندهید، رطوبت دشمن فرش است. در تار و پود فرش معمولاً پنبه یا جوت بکار میرود که در محیط مرطوب دچار پوسیدگی می شوند.
2.    فرش را در نزدیکی بخاری و منابع حرارتی قرار ندهید.
3.    اگر فرش شما روی سرامیک حرکت می کند، از ترمز فرش کمک بگیرید.
4.    رول نمودن فرش، هنگام جابجایی و نگهداری بهتر از تا نمودن فرش می باشد.


5.    اشیاء سنگین مانند مبل، کمد، میز ناهارخوری را حتی الامکان روی فرش قرار ندهید، اگر مجبور به این کار هستید، اولاً در زیر پایه ها از یک قطعه طلق، فوم فشرده و یا موکت چند لا استفاده نمایید، ثانیاً هرچند وقت یک بار این وسایل را جابجا نمایید.
6.    فرش را به صورت هفتگی يا حداقل 2 هفته يك بار جارو نمایید. البته فرش هاي پرتردد را بايد حداقل هفته اي 2بار جارو كنيد.

7.    فرش را هر شش ماه یک بار سر و ته نمایید این کار سایش فرش را به تعویق می اندازد.
8.    فرش ماشینی را در معرض تابش نور خورشید قرار ندهید.
9.    سطحی که فرش بر روی آن گسترده می شود بايد صاف، خشک و عاری از گرد و خاک باشد.
10.    فرش بر روی سطح گچی يا خاکی يا آهکی نبايد گسترده شود.
11.    بهتر است فرش روی موکت يا لاستيک و يا فرش ديگری پهن نگردد.

 


نظافت و تمیز کردن فرش

12.    به لحاظ اینکه فرش کمتر نیاز به شست و شو پیدا کند باید زود به زود نظافت گردد و از راه رفتن با کفش هایی که خارج از منزل از آنها استفاده می شود، اجتناب شود.


13.    جارو برقی کشیدن: با توجه به میزان رفت و آمد حداقل 2 هفته یکبار فرش را جارو برقی بکشید. انباشته شدن ذرات گرد و غبار در میان الیاف فرش باعث تسریع روند پوسیدگی فرش میگردد. حداقل سالی یکبار پشت فرش را بمدت 10 الی 15 دقیقه جارو برقی بکشید و مجددا روی فرش را جارو کنید.


14.    هنگام نظافت فرش بهتر است پنجره ها باز باشد تا گرد و خاک ناشی از نظافت دوباره روی فرش ننشيند.
15.    براي انكه درخشندگي فرش را به آن برگردانيد پودر نشاسته را روي آن بپاشيد و بعد از نيم ساعت با جارو برقي انرا از روي فرش جارو كنيد


 

شستشوي فرش

16.    از شستشوی فرش در منزل و یا خشکشویی فرش جدا پرهیز نمایید. بهترین وقت برای شست و شو اواخر بهار و تابستان است.
17.    با توجه به میزان رفت و آمد بروی فرش، بین 2 تا 4 سال یکبار فرش را جهت شستشو به مراکز مجاز ارسال فرمایید.


18.    چنانچه قصد ندارید فرش را کف اتاق پهن نمایید، بهترین روش جهت نگهداری فرش بمدت طولانی لوله کردن فرش و قرار دادن فرش لوله شده بصورت افقی، بدون قرار دادن هرگونه جسم سنگین بروی آن و در محیط خشک و دارای جریان هوا است. هر سه ماه یکبار فرش لوله شده را بمدت 24 ساعت در کف اتاق پهن کرده و مجددا بصورت لوله شده نگهداری کنید. اگر به علت محدودیت فضا مجبور به تا کردن فرش هستید، فرش تا شده را در جعبه مخصوص خود نگهداری کنید.
 


رفع نقاط كثيفي فرش

19.    در صورت ریختن غذا یا نوشیدنی برروی فرش، لازم است بسرعت ماده ریخته شده بدون هر گونه مالش از روی فرش جمع گردد. سپس میتوانید محل کثیفی را با سودا (آب گاز دار) شستشو داده و پس از خشک شدن فرش را جهت لکه بری به مراکز شستشوی مجاز ارسال نمایید. توجه داشته باشید که هرگز فرش خیس یا نمناک را برروی زمین پهن نکنید.
20.    چنانچه آب روی فرش ريخت بايد از فرش گرفته شود و آن قسمت کاملا خشک شود.


21.    اگر نوشابه و يا شربت روی فرش ريخته شد ابتدا باید مواد ریخته شده جمع آوری و سپس آن قسمت با آب شست و شو و خشک گردد. در صورتی که اثر غذا یا نوشابه کم باشد پس از تمیز کردن مواد ریخته شده آن قسمت را با پارچه نمدار تمیز می کنیم.


22.    بنا بر تحقیقات انجام شده ارتفاع الیاف فرشی که از پد در زير فرش استفاده نشده حدود 10 درصد سریعتر از فرشی که دارای پد است از بین میرود. در اماکنی که سیستم گرمایش از کف اتاق طراحی گردیده، گرمای ناشی از سطح باعث کاهش طول عمر فرش میگردد. پد زیر فرش تا حد زیادی جلوی این اثر تخریبی را میگیرد.

 



 

نظافت فرشنگهداري فرشخريد فرش فانتزينگهداري فرش مدرننظافت فرش فانتزينگهداري فرش كناره
whatsapp call اینستاگرام ایران داهوا