تولد خورشید

 
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۹

 

شب چیرگی روز بر شب


معنا و ریشه یلدا

یلدا برگرفته از واژه سریانی به ‌معنای زایش است و شب چله هم که مترادف شب یلداست از آن روست که چهل روز اول زمستان را «چله بزرگ» و بیست روز بعد از آن را «چله کوچک» نامیده‌اند. ابوریحان بیرونی جشن یلدا با نام «میلاد اکبر» نام برده و منظور از آن را «میلاد خورشید» یا تولد میترا دانسته‌است
در روز ۳۰ آذر که آخرین روز پاییز می باشد از زمان غروب آفتاب تا طلوع آفتاب روز بعد یعنی اول دی ماه که نخستین روز زمستان نیز هست را یلدا می نامند.
 


تاریخچه یلدا

برگزاری جشن یلدا یکی از سنت های باستانی است. مردم روزگاران بسیار قدیم که زندگی خود را بر اساس کشاورزی بنا مینهادند و تنظیم می کردند و از بلندی روز نهایت استفاده را می بردند. کم کم این باور بر مردم مسلط شد که روز نماد روشنایی و نیکی و موفقیت است و با تاریکی شب و ظلمت آن دنیا در حال کشتن و کشمکش است. بنابراین آخرین روز پاییز که کوتاهترین روز سال است و از آن پس روزها کم کم بلندتر و شب ها کوتاه تر می شود  را تولد خورشید نامیدند یعنی از شب یلدا به بعد دیگر روشنایی بر ظلمت و طولانی بودن شبها چیره خواهد شد.

 


آداب و رسوم در جشن شب یلدا

اقوام ایرانی چند هزار سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز و تاریکترین شب در طول سال را تا صبح بیدار می مانند و در کنار دوستان و اشنایان خود به سرگرمی و شادی می پردازند تا از این حیث غم نبودن خورشید و سردی و تاریکی آن شب را فراموش کنند و بعد از تاریکی هنگامی که خورشید طلوع می کند یه رخت و خواب بروند.
 


میوه هایی که در این شب استفاده می شود باید دارای دانه های ریز باشند که نشان از برکت و باروری است و میوه هایی که رنگ آنها سرخ است نیز به دلیل نماد سرخی خورشید است نیز استفاده می شود. انار،هنوانه،سیب قرمز و لبو از این قبیل میوه ها می باشند.

 


یکی دیگر از رسم های بی نظیر شب یلدا، «فال حافظ گرفتن» است. اگر رسم ها و آیین های دیگر یلدا را میراثی از فرهنگ چند هزار ساله بدانیم، ولی فال حافظ گرفتن در شب یلدا در سده های اخیر به رسم های شب یلدا افزوده شده است. شاهنامه خوانی و قصه گویی پدربزرگ و مادربزرگ دور کرسی برای کوچکترها نیز، از آیین های یلدا است که خاطرات شیرینی برای بزرگسالی آنها فراهم می آورد.

 


چه زیبا و شیرین است دیدو بازدید شب یلدا. صرف عمر گرانقیمت با عزیزترین نزدیکان مثل پدر مادر و فرزندان. عجب رسم زیبایی است این شب یلدا، لذت در کنار هم بودن.
یلدا بهانه ایست برای لذت بردن از این فرصت های کوتاه زندگی ...

 


ما در فروشگاه آنلاین تاپ فرش قدر این فرصت های کوتاه زندگی را می دانیم. یلدایی می اندیشیم و درکنار ارایه بیواسطه بهترین فرش های ماشینی ایران با کمترین قیمت فرش ماشینی و بالاترین کیفیت فرش ماشینی و ارسال رایگان فرش ماشینی، وقت گرانقدر شما را به جای اتلاف در ترافیک و آلودگی برایتان ذخیره می کنیم.

 


یادمان باشد زندگی کوتاه است...


شب یلدا همیشه جاودانی است
زمستان را بهارزندگانی است
شب یلدا شب فر و کیان است
نشان از سنت ایرانیان است

 

شب یلداوقت طلاستتواد خورشیدفرش میترافرش خوشیدفرش انلاینفرش یلداخرید آلاین فرشفرش تخفیف یلداکارخانه فرش کاشانفرش کاشان
whatsapp call اینستاگرام ایران داهوا