با غول ترافیک چه کنیم؟

 
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۵
 

با معضل ترافیک چه کنیم؟

 
 
باز دوباره پاییز برگ ریزان از راه رسید و ترافیک اوج گرفت. براستی راهکار حل معضل ترافیک چیست؟ چند درصد از تردد های درون شهری در شهری مانند تهران را می توان غیر ضروری تلقی کرد؟
 
واقعیت این است که پاسخ روشنی برای این سوال وجود ندارد، به خصوص آنکه حتی تردد های تفریحی به منظور گردش و تفریح نیز به نوعی برای سلامتی روحی و روانی شهروندان ضروری به نظر می رسند و نمی توان انتظار داشت که تمامی شهروندان تمام طول روز و ایام هفته را در منزل به سر برند تا از ترافیک و آلودگی هوا جلوگیری شود.
 
اما فارغ از این پرسش، آنچه که مسلم است اینکه در ساعات اوج ترافیک، سیستم حمل و نقل عمومی تهران عملا به سر حد توانایی های فیزیکی و فنی خود می رسد و عملا جایی برای مسافران بیشتر ندارد.
 
 
 
از سوی دیگر ظاهرا، شهرداری و سایر سازمان های مسئول از بودجه کافی برای توسعه همه جانبه سرویس های حمل و نقل عمومی برخوردار نیستند و از این رو شهرداری جدید تهران، راه تامین بودجه را در اخذ عوارض تردد در تهران عنوان می کند.
 
البته با انجام برخی مطالعات پژوهشی، این نکات روشن شده اند که حل معضل ترافیک، خواسته عمومی شهروندان است، تعداد خودروهای تک سرنشین همچنان بسیار بالاست و از نظر جغرافیایی فضای چندانی برای توسعه اتوبان های بیشتر در کلان شهری مانند تهران وجود ندارد.
 
 
 
از این رو با توجه به اینکه فرهنگ سازی های چند سال اخیر برای ترغیب مردم برای عدم استفاده از خودروهای تک سرنشین عملا جواب نداده است، به نظر می رسد استفاده از روش های تنبیهی نظیر اخذ عوارض بیشتر از استفاده کنندگان از خودروهای شخصی به راهکار مناسبی  برای تغییر وضع موجود بدل شده است.
 
عوارض مربوطه احتمالا به دو صورت اعمال خواهد شد، نخست اخذ عوارض بیشتر بر روی سوخت مورد استفاده در خودروها در شهر های بزرگ که دارای خطوط مترو هستند و دوم اخذ عوارض برای استفاده از مسیرهای خاص در زمان پیک ترافیک.
 
براساس بر آورد شهرداری تهران اخذ چنین عوارضی می تواند به درآمد پایدار شهرداری بدل شده و برای گسترش حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار گیرد، در این راستا تجربه برخی از پیشرفته ترین کشورهای جهان ظرف پنجاه سال گذشته نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
 
اما این امار و ارقام مربوط به کشورهایی با تورم کمتر از 5 درصد است و مشخص نیست اثر روانی افزایش 10 درصدی قیمت سوخت برای مردمی که به تورم 10- 15 و حتی 30 درصدی غریبه نیستند چه خواهد بود.
 
مسلما فاصله زمانی بین اخذ این عوارض و توسعه خطوط مترو و اتوبوس جدید با استفاده از منابع مالی ماحصل این طرح، ماه ها و حتی سال ها خواهد بود.
به خصوص آنکه تجربیات تلخ گذشته نشان می دهد که تغییر قیمت سوخت از 100 به 1000 تومان نیز تاثیر چندانی بر روی تغییر الگوی رفتاری شهروندان در مورد استفاده از خودرو نداشته است.
 
 
 
با توجه به تعداد نسبتا کم تاکسی های فعلی برای رفع نیاز کلیه شهروندان، شاید روش موثر تر برای اعمال چنین روشی، به جای اخذ عوارض چند درصدی، نظم بخشیدن به خیل عظیم مسافرکش های شخصی و استفاده سیستماتیک از این افراد در جهت کمک به توسعه حمل و نقل عمومی باشد.
 
این روش پیچیدگی های مالی و اجرایی مربوط به اخذ عوارض، جمع آوری سرمایه، تعریف پروژه و طول زمان برای توسعه حمل و نقل عمومی در جهت رفع مشکلات ترافیک را ندارد و ظرف مدت کوتاهی و به صورت پلکانی می تواند شرایط شهر را از نظر معضل بیکاری، ترافیک، کمبود جای پارک، آلودگی هوا و مصرف سوخت بهبود ببخشد.
 
ولی به نظر می رسد راهکار اصلی را باید در 2 فاکتور قوانین و فرهنگ جستجو کرد. با کمک قوانین دولتی سعی کنیم مردم را تا حد امکان از تردد بی نیاز کنیم. و با فرهنگ سازی به شهروندان بیاموزیم با استفاده از خدمات الکترونیک از ترددهای غیر ضرور پرهیز کنند. دولت نیز می تواند با گسترش خدمات الکترونیک و حمایت لازم (قوانین مرتبط و اجرای اطمینان بخش آن) مردم را به استفاده از این خدمات تشویق و مطمئن نماید.
 
 
فروشگاه آنلاین تاپ فرش با دارا بودن نماد اعتماد از وزارت صنعت معدن و تجارت (اینماد)  و نشان ساماندهی سایت های اینترنتی از وزارت فرهتگ و ارشاد اسلامی بدون محدودیت در زمان و مکان  زیباترین و بهترین فرش های ایرانی را با پایین ترین قیمت در سراسر ایران تحویل شما می دهد.
 
در این شهرهای پر از ترافیک و عجله و کمبود وقت، دیگر نیازی به رانندگی تا مراکز فروش نیست. فروشگاه همان جاییست است که شما حضور دارید. و نیز لازم نیست شانستان را در قرعه کش هایی امتحان کنید که شانس برنده شدن شما بسیار اندک است (البته اگر واقعی باشد). با خرید از تاپ فرش بدلیل خرید بیواسطه و مستقیم بدون قرعه کشی حتما برنده اید. برنده اید هم به علت صرفه جویی در پرداخت پول کمتر و هم بعلت صرفه جویی در وقتتان.
 
 
 
 
 
 
حل معضل ترافیکخرید آلاین فرشفرش کنارهفرش دایرهفرش فانتزیفرش مدرنتاپ فرش
whatsapp call اینستاگرام ایران داهوا