انواع فرش ماشيني را بشناسيم

 
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۲۸

 

انواع فرش ماشینی موجود در بازار و تفاوت آنها با یکدیگر را بهتر بشناسیم

یکی از نکات مهمی که باید قبل از اقدام نسبت به خرید فرش ماشینی از آن آگاه بود، آشنایی با انواع فرش‌های ماشینی موجود در بازار است. فرش‌های ماشینی را می‌توان از لحاظ جنس الیافی که از آن تولید می‌شوند در سه دسته طبقه بندی کرد که عبارتند از فرش‌های ماشینی اکریلیک، فرش‌های ماشینی پلی استر و فرش‌های ماشینی پلی پروپیلن در ادامه به بررسی این الیاف و مقایسه آن‌ها با هم می‌پردازيم.


 

مقایسه فرش‌ ماشيني اکریلیک با دیگر انواع فرش ماشینی

حال به بررسی تفاوت فرش های ماشینی ۱۰۰درصد اکریلیک با فرش‌های درصد دار (که ترکیبی از اکریلیک با BCFهستند) یا فرش‌های کاملا BCF و فرش‌های پلی استر می‌پردازيم.
از لحاظ دوام و طول عمر، فرش‌های اکریلیک نسبت به فرش‌هایBCF، درصد دار و پلی استر، از طول عمر بیشتری برخوردار می‌باشند این فرش‌ها برای مدت طولانی حتی تا بیش از ۳۰۰ سال قابل نگهداری و استفاده هستند ولی فرش‌های BCF و پلی استر عمر کوتاهی دارند و در زمان بسیار کوتاهی نرمی و لطافت خود را از دست خواهند داد.
از لحاظ کوتاه شدن (آبرفتگی)، به مرور زمان بر اساس مدت مورد استفاده قرار گرفتن یا همان پا خوردگی، تغییر فرش‌های اکریلیک بسیار کم یا ناچیزی می‌باشد که به حساب نمی‌آید ولی در دیگر انواع فرش ماشینی، این موضوع به شکل ملموسی قابل مشاهده است به طوری که بعد از مدتی شاهد کج یا کوتاه شدن قد یا پهنای فرش خواهیم بود.

 


از لحاظ شستشو و در معرض نور قرار گرفتن در فرش‌های اکریلیک شاهد هیچ گونه تغییری نمی‌باشیم ولی این مورد در فرش‌های BCF، مخلوط و پلی استر بالعکس می‌باشد که باعث می‌شود جلوه و زیبایی فرش در زمان کوتاهی از بین برود
فرش‌های اکریلیک از مقاومت بالایی در برابر گرمای مستقیم برخوردار می باشند به طوری که یکی از ویژگی‌هایی که فرش اکریلیک را از سایر فرش‌ها متمایز می‌کند تست گرما می‌باشد به طوریکه می توان اتوی داغ را روی فرش گذاشته بدون تغییر برداشت ولی در الیاف BCF و پلی استر، فرش‌ها براثر قرار گرفتن در برابر گرما دچار سوختگی و فرورفتگی شده و فرش ازبین می‌رود.

 


از لحاظ سایش، فرش اکریلیک دچار تغییر نمی‌شود ولی BCF و پلی استر دچار خوردگی یا پوسدگی به مرور زمان می‌شوند.
از لحاظ زیبایی در طول زمان، فرش اکرلیک قابل قیاس با فرش‌های درصد دار یا BCF و پلی استر نمی‌باشد.
اما از معایب فرش‌های اكريليك می‌توان به این مورد اشاره کرد که در کوتاه مدت جذب طبیعت نمي‌شوند ولي ‏BCF‏ و پلی استر به مرور پودر شده و در فضا پراكنده و در طبيعت جذب مي‌گردد.

 


بر اساس آمار مجله Fiber Year، تولید الیاف اکریلیک در سال ۲۰۱۳ میلادی 9.1 درصد و تولید الیاف پلی استر 6.7  درصد به نسبت سال ۲۰۱۲ رشد داشته‌اند. در حال حاضر در کشور آلمان شرکت درالون در سال 170 تن الیاف اکریلیک تولید می‌کند که از انواع ظریف‌تر آن جهت مصرف پوشاک بچه‌گانه و مخصوصا لباس عروسک‌ها استفاده می‌شود. جهت یادآوری باید گفت به علت پرز دهی که فرش‌های اکریلیک در هفته‌های اولیه دارند، تنها ممکن است در برخی افراد که مبتلا به حساسیت هستند موجب تشدید آن شوند. البته با توجه به توليد فرش هاي اكرليك با الياف اكرليك هيت ست شده كه پرز هاي اضافي آن تا ميزان بسيار زياد گرفته  مي شود اين نگراني نيز بسيار كاهش مي يابد. فرش هاي اكرليك عرضه شده در فروشگاه اينترنتي تاپ فرش همه از نوع بدون پرز مي باشند.
 

 


نکته پایانی
البته ذکر این نکته نیز ضروری است که در الیاف اکریلیک هم درجه کیفیت‌های مختلفی وجود دارد که تنها الیافی با بهترین و بالاترین درجه کیفیت می‌توانند فرش‌هایی با بالاترین درجه عمر و کیفیت را نتیجه دهند. به عبارت دیگر، الیاف با کیفیت کمتر، پرزدهی زیادی دارند و از دوام و طول عمر کمتری نسبت به الیاف با درجه کیفی بالا برخوردارند. قیمت فرش هم تا حد زیادی به جتس الیاف آن بستگی دارد. امیدوارم با مطالعه این نوشته بتوانید با دید بازتر وآگاهانه فرش مورد نظر خود را انتخاب نمایید.
 انواع مطالبي كه در مجله خبري تاپ فرش منتشر مي كنيم در راستاي ارتقاي دانش مشتريان محترم و آگاه سازي ايشان به نكات مهم در خريد فرش مي باشد. چنانچه بازهم سوال یا نکته مبهمی در ذهن دارید می توانید با ما مشاوره نمایید.
جهت مشاوره خريد فرش كليك كنيد.

 



 

انواع فرش ماشينيفرش اكرليكفرش مدرنفرش سنتيفرش پروپيلن
whatsapp call اینستاگرام ایران داهوا