آمار خرید اینترنتی در ایران

 
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۱۲


بررسی تجارت الکترونیک ایران سال  97

در سال ۹۷ بیش از ۷۳ درصد از کل جمعیت ایران به اینترنت دسترسی دارند.

در سال ۹۶ در ایران بیش از ۱۱۱هزار میلیارد تومان خرید آنلاین انجام شده است که پرداخت آنها به صورت اینترنتی انجام شده است.

همچنین در سال ۹۶ بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان خرید اینترنتی با پرداخت در محل و ۱۶ هزار میلیارد تومان فروش آنلاین که پرداخت آن‌ها به شیوه‌هایی غیر از پرداخت اینترنتی یا پرداخت در محل، از جمله کارت‌به‌کارت، واریز بانکی و... انجام شده است.

مجموعا در سال ۹۶ بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان حجم تجارت الکترونیکی بوده است که بیش از ۱۱ درصد GDP کشور را شکل می‌دهد. این نسبت در کشورهای پیشرفته تا ۲۰ درصد هم می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود این فروش برای سال ۹۷ تا ۲۲۶ هزار میلیارد تومان نیز برسد.

۴۶ درصد کسب‌وکارهای اینترنتی در تهران مستقرند که ۷۷ درصد مبادلات آنلاین مربوط به کسب‌وکارهای مستقر در تهران هستند.

بیش از ۱۷ درصد کسب‌وکارهای اینترنتی فروشگاه‌های بزرگ غیر زنجیره‌ای هستند که ترکیب متفاوتی از کالاها را می‌فروشند. پس از آن به ترتیب بیش از ۸ و بیش از ۷ درصد در حوزه "طراحی صفحات وب" و  "انواع رایانه و تجهیزات و ملزومات جانبی" فعال هستند.


بیش از ۴۴ درصد کسب‌وکارهای اینترنتی، خانگی هستند. ۷۲درصد کسب‌وکارهای اینترنتی کمتر از ۵ نفر کارمند دارند و فقط ۶ درصد کسب‌وکارهای اینترنتی بیش از ۳۰ نفر کارمند دارند.

همچنین ۸۰ درصد کسب‌وکارهای اینترنتی به فروش کالا و ۲۰ درصد به ارائه خدمات می‌پردازند.

بیشترین شاغلان در حوزه تجارت الکترونیکی رنج سنی با ۴۳ درصد بین ۳۰ تا ۴۰ سال هستند و بعد از آن با ۳۶ درصد رنج سنی بین ۲۰ تا ۳۰ سال هستند و درصد مشارکت زنان در مدیریت کسب‌وکارهای اینترنتی فقط ۹ درصد است.

خرید اینترنتی فرش ماشینی در www.topfarsh.com
مرکز توسعه تجارت الکترونیک
 

خرید اینترنتیخرید اینترنتی فرش ماشینیفرش ماشینی
whatsapp call اینستاگرام ایران داهوا