10 اختراع برتر 2017

 
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۵

 

 

باور کنید یا نه، در سال ۲۰۱۷ وسایل مهمی اختراع شدند که می‌توانند تاریخ را تغییر بدهند. بسیاری از این وسایل هنوز در ابتدای راه خود هستند و تا تکامل راه زیادی در پیش دارند. سال ۲۰۱۷ برای آن‌ها مثل سال ۱۹۰۳ است برای هواپیما. با هم سری می‌زنیم به ۱۰ اختراع برتر سال ۲۰۱۷ که هر کدام یک موقعیت تجاری بی‌نظیر هستند.

 


۱۰- پوست مصنوعی
این پوست، درست مثل پوست انسان خاصیت کشسانی دارد و می‌تواند احساساتی مانند فشار، گرما، خراش و نرمی و سختی اجسام را تشخیص بدهد. اين يعني مثلا ماشين ها يا ربات ها درد را حس كنند و حتي بتوانند خود را تعمير كنند.


۹- پنل خورشیدی شفاف
در سال ۲۰۱۷ یک پنل خورشیدی اختراع شد که مثل شیشه شفاف است و شما می‌توانید آن را بر روی پنجره خانه نصب کنید. معمولا پنجره‌ها بیشتر مساحت بیرونی آپارتمان‌ها را تشکیل می‌دهند. به این ترتیب دیگر پنل‌های خورشیدی به فضای اضافه نیاز نخواهند داشت.
مثلا سطح شیشه‌های خودرو (شیشه جلو، عقب و سقف) می‌تواند به منبع تامین انرژی تبدیل شود. حالا کولر را روشن نگه دارید، بدون آن که نگران مصرف سوخت باشید. این پنجره‌ها می‌توانند از شیشه‌های معمولی هم شفاف¬تر باشند.

 

۸- اثر انگشت اتمی برای کالاها
محققین موفق شده‌اند که با لایه‌ای نازک از گرافین به ضخامت یک اتم، الگویی منحصربه‌فرد تولید کنند که درست مثل اثرانگشت انسان عمل می‌کند. اگر از این الگو با فلش عکس بگیرید، تلفن همراهتان می‌تواند اصل بودن یا نبودن محصول را تشخیص بدهد.
هیچ‌کس (حتی خود شرکت) نمی‌تواند این الگو را کپی کند. تولید آن بسیار ارزان است و هر کس به سادگی می‌تواند از این اثرانگشت‌ها استفاده کند. محققین امید دارند که با این فناوری از آسیب چند میلیارد دلاری محصولات تقلبی به اقتصاد جهان پیشگیری کنند.

۷- دوربین‌های مینیاتوری بدون لنز!
یک مخترع ایرانی به نام علی حاجی‌میری، استاد الکترونیک دانشگاه کلتک (موسسه فناوری کالیفرنیا) موفق به ساخت دوربینی عجیب‌وغریب شده است. این دوربین در واقع مستطیلی به ابعاد ۱ در ۱٫۲ میلی‌متر است که از یک تار موی انسان ضخامت کم‌تری دارد. نکته عجیب در مورد این دوربین کوچک این است که هیچ لنزی ندارد.
این دوربین در هر جایی قابل نصب است، روی کلاه، عینک یا دیوار. تصاویر ضبط‌شده توسط این دوربین به یک پردازنده مرکزی مثل تلفن همراه ارسال می‌شوند.
علی حاجی‌میری می‌گوید به کمک این فناوری هر سطحی می‌تواند تصویربرداری کند.  مثلا تمام سطح پشت تلفن‌همراه می‌تواند به دوربین تبدیل شودو ديگر نيازي به لنز نخواهد بود كه البته ممکن است نگرانی‌های زیادی در مورد حریم خصوصی به وجود بیاورد.


۶- خیابان‌ها شارژر می‌شوند!
فناوری شارژ وایرلس جدید می‌تواند به خودروها اجازه بدهد که در حال حرکت به طور خودکار شارژ شوند. در این فناوری شارژرهای بدون سیم در تمام خیابان‌ها کشیده شده‌اند و باتری ماشین‌ها و اتوبوس‌ها را شارژ می‌کنند.
فرض کنید سوار بر یک خودروی برقی می¬شوید و از خانه بیرون می‌روید. تمام روز را به گشت‌وگذار در خیابان می‌پردازید و خیلی دیر به خانه باز می‌گردید. اما شارژ خودرویتان کم که نشده هیچ، بیشتر هم شده است. به این ترتیب یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بشر امروزی، یعنی شارژر حل خواهد شد.البته استفاده از این خدمات رایگان نخواهد بود.


۵- صفحه تلفن‌همراه بدون بازتابش نور
استفاده از تلفن‌همراه در روزهای آفتابی هنوز یک چالش مهندسی است. بسیاری از سازنده ها سعی می‌کنند با هرچه روشن‌تر کردن صفحه‌های نمایش این مشکل را حل کنند كه باتری دستگاه خیلی زود خالی میكند.
دانشمندان با شبیه‌سازی چشم بيد موفق شدند به لایه‌ای نازک دست‌پیدا کنند که تمام نور را از خود عبور می‌دهد. بی آن که هیچ پرتویی را بازتاب دهد. قرارگیری این لایه برروی صفحه‌نمایش می‌تواند تا ۱۰ برابر آنها را خواناتر از صفحه‌های عادی كند.


۴- خداحافظ ماشین لباس‌شویی!
فناوری جدید باعث می‌شود که پارچه تنها با تابش نور خورشید خودش را تمیز کند. در این پارچه از نانوترکیب‌های نقره و مس استفاده شده است. این ترکیب‌ها می‌توانند نور خورشید را جذب کنند و ساختارهای زیستی مثل باکتری‌ها را از بین ببرند.
در این اختراع جدید، کسی ماشین ‌لباس‌شویی هوشمند اختراع نکرده است. بلکه محققین موفق شده‌اند پارچه‌ای بسازند که نیازی به ماشین لباس‌شویی نداشته باشد .روی این پارچه‌های جدید لک نمی‌نشیند و هرگز بوی بد نمی‌گیرند. تنها کافی است که لباس خود را در آفتاب پهن کنید. به کمک این فناوری می‌شود تا حد زیادی در مصرف آب و برق صرفه‌جویی کرد.


۳- شارژر وایرلس واقعی
فناوری جدید به شرکت‌ها امکان می‌دهد که تلفن‌های همراهی بسازند که واقعا بدون سیم شارژ می‌شوند. در این فناوری شارژ تلفن همراه مثل وای‌وفای یا بلوتوث به دستگاه ارسال می‌شود. حتی ممکن است دیگر نیازی نباشد درصد شارژ خود را کنترل کنید. کافی است به جایی وارد شوید که یک شارژر در آنجا قرار دارد. موبایل شما خودبه‌خود شارژ خواهد شد.


۲-ضبط و پخش بو!
فناوری جدید به ما این امکان را می‌دهد که بوها را ضبط و پخش کنیم. شرکت Moodo دستگاه پخشی درست کرده است که با آن می‌شود هر بویی را شبیه‌سازی کرد. خودتان می‌توانید عطرها را ترکیب کنید تا به بوی دلخواهتان برسید، یا از حالت‌های پیش‌فرض استفاده کنید. شبیه‌سازی و پخش بوی دریا، آتش در کلبه چوبی یا هندوانه در خانه می‌تواند هیجان‌انگیز باشد يا در هنگام ديدن تصوير آتش سوزي در سينما بوي آن را هم استشمام كنيد.
يعني در یک منظره زیبا علاوه بر تصوير و صدا مي توانيد بوهای دوست داشتنی را نيز ضبط كنيد.

 


۱- بهترین هنوز اختراع نشده است!
مهم‌ترین اختراعی که امسال منتظرش بودیم دستگاهی است که باید اختراع می‌شد، اما نشد: یک تلفن‌همراه انقلابی كه مثل بازي بچه ها انگشت کاربر را به هدفون تبدیل می‌کند. انگشت اشاره خود را روی گوش خود بگذارید و مکالمه کنید. صنعت تلفن‌همراه منتظر یک معجزه تازه است. معجزه‌ای که شاید مهم‌ترین اختراع سال ۲۰۱۸ باشد. تجارت نيوز

 



 

پوست مصنوعیپنل خورشيدی شفافضبط و پخش بوخريد آنلاينفرش مدرن
whatsapp call اینستاگرام ایران داهوا